tisdag 2 juli 2013

Herregud du kommer dö inom några dagar

Ett svar till de som tänker att rått kött, det stendör man av. Om vi bortser från de näringsmässiga fördelarna vilket jag tänker skriva mer om en annan gång utan ist koncentrerar oss på saker som parasiter och gifter har jag detta att säga.

Jag finner det lustigt att folk direkt tänker på att rått kött skulle vara så fullt av gift. För det första förstörs mycket av gifterna inte vid uppvärming (ist skapas mer gifter), för det andra lever vi i en giftig värld. Allt vi rör vid är giftigt för kroppen både i form av natuliga gifter och sytetiska gifter. 60% av allt vi tar på våran hud absorberas in i kroppen, tänk på det nästa gång du smörjar in dig med någon kräm eller använder tvål och tandkräm. Dessa är fulla med gifter och företagen som producerar dem vet inte ett skit om den långsiktiga påverkan hos människor. Jag slutade använda både tvål och tandkräm för länge sedan och luktar inget illa, luktar du skit kommer det innefrån och är gifter kroppen gör sig av med vilka du har stoppat in i munnen till att börja med. Några kallsupar i sommar medans man badar ger mig nog mer gift i kroppen än vad några 100g fisk i veckan ger. Eller vad sägs om att ta ett bad i en swimmingpool som är medvetet förgiftad. Orkar inte ens prata om all snabbmat och halvfabrikat. Folk litar på att företagen har vårat bästa i intresse när det så uppenbar inte är fallet och det visas gång på gång när nya skandaler uppmärksammas på tv, dock är vi bra på att glömma och snart sitter vi där drågade av de beroendeframkallande substanserna som finns i snabbmaten och gnäller hur onyttigt det är att äta det ena eller det andra. Tänk på att om giften finns i våra mest naturliga maträtter så som rått kött så finns det även i allt annat vi äter andas. Problemet är då att vi även ökar mängden naturliga gifter vi får i oss om vi väljer en vegankälla till vår mat.
Vad det gäller parasiter så skiter jag bara totalt i dom helt ärligt, det finns nog att oroasig över med att dö på så många andra sätt. Jag litar på att kroppen efter miljontals år av evolution har lärt sig leva med parasiter och att göra sig av med de mest skadliga om man bara ger kroppen en chans. Sedan har vi ju åter kallsupen, skulle den vara fri från parasiter???

Så vad kan vi då göra för att ta oss ur gifthärvan, ja det första är att eliminera de mest uppenbara sakerna som inte egentligen inverkar på vår livskvalitet. Jag skulle gladerligen bada i både havet och i poolen men att äta massa skit som är producerade med enda sysftet att skapa en så stor marginal som möjligt för företaget intresserar mig inte. Om jag ägde företaget hade jag dock ätit gladerligen det också ;) De två saker vi kan göra för att ge kroppen en vettig chans är:
  1. Ät maximalt näringsrik mat som kräver minimalt med arbete för att brytas ner. Skippa fibrer och antinutrient som binder till mineraler och förhindrar kroppen från att absorbera dem. Se till att få fett i kosten så att du kan tillgodogöra dig även de fettlösliga vitaminerna.
  2. Ät så sällan du kan, kroppen fungerar bara i två tillstånd som inte fungerar båda samtidigt. Aningen är kroppen i ett tillstånd av att bryta ner mat eller så är kroppen i ett tillstånd av att göra sig av med gifter och att renovera skadade celler med hjälp av de byggstenar och den energin som kommer från maten du ätit. Cancer är en helt naturlig process som är helt avgörande för att livet skall kunna existera. Cancer är inget annat än en mutation i vårat DNA som sker under en celldelning. Vi har dock massor av naturliga försvar som renoverar dessa skador blixtsnabbt, problemet med cancer är när den muterade cellen ej hinner bli renoverad innan nästa celldelning. Detta sker när vi ökar frekvensen av antal mutationer som sker genom att proppa i oss gifter samtidigt som vi aldrig låter kroppen befinna sig i ett tillstånd där den kan renovera skadorna. Vi äter ständigt något och vi sover minsta möjliga på nätterna. Ät max 2ggr per dag och sov så mycket du kan! Det är det enda vettiga försvar du har och det räcker väldigt långt.

2 kommentarer:

  1. I våras började jag koka upp vatten som jag sedan hällde i glasflaskor för att vi inbillade oss att det är massa onödig skit i (Göteborgs) dricksvatten. Det smakar ju ganska starkt av bl.a klor ibland (och tänk då vad mycket annat det kan vara i vattnet som kloret "ska döda"?). Men sen insåg vi att vi ju ändå duschar och tvättar både oss och grönsaker i det okokade vattnet varje dag, så vi slutade med att koka vårt dricksvatten (plus att vi ändå bara äter en massa skit 24/7). Men man kanske borde börja koka vattnet igen? Gör du det, eller dricker du som det är? Det kan kanske vara ett litet steg mot förbättring för kroppen menar jag.

    Men samtidigt när jag tänker tillbaka på ditt inlägg om att försöka vara mer logisk som person istället för att styras av känslor, så tänker jag att det nog är ologiskt att koka vattnet? humm... Det är ju min känsla av att kranvattnet är fullt med "smuts" som gör att jag vill koka det, inte någon logisk tanke. Den logiska tanken är kanske att dricka vattnet som det är okokat för att få så stor mängd av annrlunda bakterieflora i magen som möjligt? Fast när det är klor i vattnet så kanske bakterierna dör ändå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ne jag kokar inte vattnet, Sverige ska inte ha något tillsatt klor i vattnet vilket jag är otroligt glad för då klor ju är till för att döda bakterierna och det är ju det sista vi vill göra med bakterierna på vår insida. Dock lär det finnas massa annan skit som inte är bra i vattnet men att koka det skyddar dig nog föga mot det. Kokningen är ju endast till för att döda bakterierna.

      Radera