tisdag 2 juli 2013

2/7 Meny

Mål 1:
 Blev en monsterfrukost idag då jag var hungrig, massor av nöt talg rakt ner i magen. Väldigt viktigt när man äter stora bitar djurfett att tugga noga för att underlätta nedbrytningen av fettet. Ironiska är att när du tuggar fettet noga börjar det smaka sött. Rena motsattsen gäller när du äter mer protein rikt kött, detta tuggar jag bara några få ggr och sväljer sedan i hela stycken. Detta var vad inuiterna gjorde och jag kan defenetivt känna att det är skönt att ha hela köttklumpar i magen, säkert bryts de ner mer effektivt på detta sättet.

På bilden syns även det vattenbad jag ställer köttet i innan jag äter. Gillar spola upp varmvatten och låta köttet få lite varm ånga igenom sig innan jag äter. Gör att köttet får en mer naturlig kroppstemperatur och blir lättare att smälta.

Mål 2:
Var nere i feskekyrka idag och köpte denna bad boyen,

gillar tisdagar för att handla fisk, tror man får den färskaste fisken då. Kul med fisk då allt finns kvar, fick nu chans att äta ögon och två stora fina romsäckar. Är inga slaktare som vill ta hem hjärna eller ögon till mig i detta file land. Var lättare att hitta i Thailand, där såldes varenda del, tom livmoder fanns att köpa i vår motsvarighet till ICA. Helt underbar kännsla i kroppen gav fisken, önskar vi inte hade förpestat våra hav så att man knappt vågar äta fisk men kommer nog iaf äta fisk 3ggr i veckan. Då är det makrill och strömming som gäller. Fisk är betydligt lättare än annat kött att bryta ner för kroppen och därför kan mer av energin gå till att försörja hjärnan ist för att driva matsmältnigsprocessen.
Är det två saker jag tycker ni läsare skall prova är det rå fet fisk (undvik dock odlad fisk som pesten aka lax) och rå lever. Båda dessa borde även de svagare magarna klara av och det är defenetivt lyxmaten. Det som gör dem till lyxmat förstörs vid uppvärming. I leverns fall handlar det om värmekännsliga B-vitamin och för fisken är det värmekännslig omega3. Båda har en underbar effekt på kroppen och framför allt hjärnan, allt blir klarare efter du har ätit och du känner dig full av energi. Kom bara ihåg att inte blanda dem med massa andra saker utan ät endast en sak åt gången!
Såhär fin såg fisken ut när det var färdigknaprad.


Dryck:
Här är även en bild på min kefir odling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar