lördag 3 augusti 2013

Lär dig sitta, gå och sova

Jag kan nästa garantera att du sitter, sover och går fel :) Köpte för ett tag sedan boken nedan, den går igenom hur folk runt om i världen som fortfarande lever utan alla dagens bekvämligheter rör sig. Det är intressant att se hur de sliter och arbetare hårdare än vi någonsin kommer göra men ändå är de fullt friska i ryggar och ben ända tills den dagen de dör. Åter ett slag för att kroppen skall härdas, enda felet vi gör är att vi inte härdar kroppen utan vi sliter den genom intvingade onaturliga rörelsemöster vilket resulterar i våra utslitna kroppar. Rekommenderar den stark till alla med öppet sinne till förändring. Det jag tycker är mest intressant är hur vi ska sova men det får ni läsa om själva.
 En annan sak jag verkligen tycker är intressant är hur vi ska gå, titta på dessa fotspår som är fosiler från våra förfäder. Ser ni hur de går som på lixom en linje, ungefär som fotomodellerna gör fast inte lika överdrivet. Jag har hela livet trott det varit något fel på mina ben då jag ofta slagit ihop knäna när jag sprungit samt att mina skor alltid blivit utslitna på insidan av tyget, att jag slår ihop fötterna utan att jag märker det. Jag blev så glad när jag läste detta och började gå barfota eller använda minimalistiska skor vilka ger mig frihet att faktiskt gå naturligt. Går jag i vanliga skor ser det fruktansvärt ut, mina fötter pekar rakt ut åt sidorna medan om jag går barfota liknar mina fotspår dem på bilden. Hoppas bara inte 30år i skor har förstört för mycket men från och med iår kommer mina fötter aldrig mer hamna i "vanliga" skor.
Hittat ett Finskt märke, Feelmax som gör riktigt nice "barfota" skor. Just nu kör jag flippflopp eller five finger men så snart det blir lite kallare och snöigare kommer jag beställa dessa:
Äkta vattenavstötande läderskor med utroligt tunn sula, ett par sköna merinoull sockar i dom bara så klarar man sig hela vintern och nästa sommar kanske man ska slår till på dessa:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar