fredag 9 augusti 2013

Bloooood

Så idag lyckade jag av en slump få tag på 1L oxblod helt obehandlat. Drack ca 2,5dl tilsammans med ett märgben och lite 4v gammalt hängmörat bakben. Just nu sitter jag i någon form av trans, min hjärna är helt otroligt klar och jag mår så sjukt bra att jag tror jag är hög nästan :) Ville inte googla för mycket om att dricka blod innan jag provat då jag tror det är lätt att bli påverkad till att känna saker som inte är verkliga bara för att du läser om dom först. Men näringsinehållet i blod är enormt proteinrikt, på 2.5dl blod är det ca 55g protein, dessa proteiner existerar säkert till stor del som fria aminosyror. Det är förmodligen därför jag mår så sjukt bra, kroppen brukar få jobba enormt hårt för att bryta ner protein och ta upp dem men här får kroppen helt plötsligt en massa protein att arbeta med utan att spendera någon energi. Blood är enligt mig den ultimata supermaten och smakar riktigt gott också, exact samma smak som att dricka saltvatten.

Jag tror nog det är för att folk har vetat genom urminnes tider att blod är en så kraftig mat som sägnen om att vampyrer som lever på bara blod och har övernaturliga krafter har uppkommit.

Mer intressant jag läste om att dricka blod är detta som jag kopierar från bla wikipedia:
"Among the Maasai people, drinking blood from cattle is a part of the traditional diet, especially after special occasions such as ritual circumcision or the birth of a child." Altså lyxsmat som är reserverat till speciella tilfällen bara.

"One example is the drinking of seal blood: "Inuit food generates a strong flow of blood, a condition considered to be healthy and indicative of a strong body."After the consumption of seal blood and meat, one could look at their veins in the wrist for proof of the strength that Inuit food provides. The veins would expand and darken and, as Kristen Borré observed, "the person's blood becomes fortified and improves in color and thickness." Seal blood is "seen as fortifying human blood by replacing depleted nutrients and rejuvenating the blood supply, it is considered a necessary part of the Inuit diet.""

Vad kineserna säger om att dricka hjortblod:
“Deer blood the essence of heaven and earth, the most precious kind of blood! It can fortify your body and health, promote metabolism, and help you live longer… Not everyone can get a chance to drink it!”

Sedan har vi ju kristendommen som berättar om att dricka jesus blod. 

Detta var exemplen där folk pratar om rått blod, att äta tillagat blod är ju en del i alla kulturer, tom sverige har flera rätter med blod så som blodpudding och svartsoppa.


2 kommentarer:

  1. Intressant läsning Larsson.

    Djingis khan och mongolerna drack blod och mjölk från (levande) hästar eftersom de inte hade med sig någon tross när de va ute och krigade.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Society_of_the_Mongol_Empire

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkar ha varit vanligt att dricka blod med mjölk. Blod innehåller sjukt mycket järn. Tror jag fick i mig 1300% av rdi vilket är alldeles för mycket och jag var lite dålig i magen som konsekvens på morgonen idag. Dricker man mjölk till förhindras järnupptaget av mjölken så tror det var därför de gjorde så.

      Radera